جوربند نگین شهر چمستان (مناطق گردشگری ، آب و هوا)

روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران ایران
۱۵ کیلومتر که از شهر نور مازندران به سمت جنوب پیش بروید به منطقه خوش آب و هوایی به نام چمستان میرسید که یکی از مناطقی است که میزبان گردشگران بسیاری در تمام فصول سال میباشد
به چمستان که رسیدید باید از رهگذری سراغ جوربند را بگیرید. تا شما را به جاده ای پیچ در پیچ و خیال انگیز راهنمایی کنند.جاده ای باریک و جنلی در دامنه کوههای سربه فلک کشیده البرز٬که چون راهی در بهشت در حریر مه پیچ و تاب میخورد و بالا میرود.ارتفاع میگیرید و دره عمیق کنارتان هر لحظه عمیق تر میشود.هوا خنک تر شده و از رطوبت کمی کاسته میشود چون شما کمی از دریا فاصله میگیرید. هرازگاهی از دامنه های سبز کوه٬رد آبی پایین میاید.ابشارهای تنگ و باریک و گاهی هم خروشان با آبی که به دل جلا میبخشد و عطشتان را رفع میسازند.گاهی هم مردمی خوش ذوق و عارف از دل یکی از همین چشمه های کوهی سقاخانه ای میسازند تا با کاسه های چهل کلید عارفانه٬ شما را به نیت دل وادارند تا آبی نطلبیده را دراین ظروف مسین بیاشامید و مرادتان را بطلبیدکم کم روستای جوربند نمودار میشود.

با خانه های روستایی و زمینهای کشاورزی و جاده ای نیمه آسفالت که در دل روستا پیش میرود و از یک جایی به بعد دیگر کاملا خاکی میشود.روستا در آرامش ظهر تابستانی فرو رفته است.هیچ کس بیرون از خانه ها دیده نمیشود.تراکتور هم در خواب ظهر داغ تابستان فرورفته است.در دورترها خانه ها فشرده تر قرار دارند.با شیروانیهای رنگی و دیوارهای سفید شده که از دودکش هایشان دودی خاکستری بالا میرود و نوید سفره رنگینی را در این ظهر تابستانی میدهد.سفره هایی با دست پخت زنان کدبانوی روستایی که با برنج دودی و میرزا قاسمی و ماهی شور در کنار سیر ترشی زینت یافته اند و پای مسافران را سست میکنند برای نشستن و مهمان شدن!حیاط خانه های روستایی مثل یک پرده نقاشی میمانند.گلهای زرد و بنفش در آنها روییده اند.

سبزیهای خوراکی که بوی پونه صحرایی در بینشان خودنمایی میکند هوس چیدن در ما ایجاد میکنند.مرغ و خروسهای رنگین پر ٬خم و راست میشوند و دانه برمیچینند.دسته ای غاز پرسروصدا از عرض کوچه خاکی رد شده و در کنارشان اردکی بازیگوش نوک به دمشان میزند.چاه آب با دلوی در کنارش هوس نوشیدن آب را در تو زنده میکند و طنابهای رنگین رخت با پارچه های رنگارنگ رویشان چشمهایت را نوازش میدهند.

با توجه به زیبایی های خاص طبیعی همه ساله تعداد زیادی گردشگر از سراسر ایران به واسطه املاک موسوی به این منطقه وارد شده و دست به خرید ویلای جنگلی در سبک های مختلف در این منطقه زده اند.

روستای جوربند در شهر چمستان در استان سرسبز همیشه جذاب مازندران واقع شده است. این منطقه زیبا در هر سال گردشگران زیادی را بخود جذب می کند. این منطقه از زیباترین نقاط کشور محسوب می شود. دیدنی ها و جاذبه های طبیعی آن به قدری زیبا و دلفریب است که میتواند سفری رویایی را برای گردشگران به ارمغان آورد. طبیعت جذاب، چشمه های جاری از آب و روستاهای دیدنی در میان جنگل های انبوه تنها بخشی از جاذبه هایی این بهشت رویایی شمرده می شود. شگفتی های بی نظیر این روستا در کنار چشمه های بسیار زیبا و جنگل های انبوه آن سهم زیادی در جذب گردشگر دارد. در این مطلب قصد داریم تا در مورد زوایای خارق العاده جوربند بیشتر صحبت کنیم و در مورد آن اطلاعات زیادی را کسب نماییم.

جوربند کجاست؟

جوربند روستایی از توابع بخش مرکزی چمستان است که فاصله نزدیکی به شهرستان نور مازندران دارد. اگر مسافت 15 کیلومتر از شهر نور به سمت جنوب حرکت کنید به منطقه خوش آب و هوای چمستان میرسید بعد از آن نوبت به این می رسد که چمستان را پشت سر بگذارید و راهی جاده پیچ در پیچ و خیال انگیز جوربند شوید بعد از طی مسافت و عبور از لابلای درختان سر به فلک کشیده آنجا، در نهایت به جوربند نگین شهر چمستان می رسید و در مدت اقامت خود در آنجا سفر رویایی را به ثبت می رسانید.

تاریخچه جوربند

جوربند از نظر مفهوم لغوی از دو کلمه جور به معنایی بالا و بند به معنایی محل تقسیم آب تشکیل شده است. از قدیم در این روستا کشاورزان آب را بین دو منطقه بالا و پایین تقسیم می کردند و همگی به نوبت سهم مشترکی از آب می بردند. عوامل اصلی تشکیل روستای جوربند هوای مناسب، زمین های حاصل خیز و مراتع سرسبز آن است که برای چرای دام مناسب شناخته می شود. همچنین داشتن جاذبه های گردشگری فراوانی مانند چشمه های آب گرم و دامنه های سرسبز با هوای خنک و مناسب، از موارد خارق العاده ای بحساب می آید که مسافران زیادی را به سمت خود می کشاند.

آب و هوای جوربند

اگر قصد سفر به جوربند را دارید باید خود را برای گرما بهاری و تابستانی آنجا آماده کنید. روز های جوربند در این فصول گرم است اما شب های سرد و بارانی دارد. روزها و شب ها در جوربند بسیار رویایی هستند، گویی به بهشت پنهانی در بین جنگل ها پا گذاشته اید. جوربند در هر فصل از سال جذابیت های منحصر بفرد خود را دارد و همواره گردشگران و مسافران خود را شگفت زده می کند.

  • بهار

فصل بهار جوربند واقعآ دیدنی است در این فصل درختان شکوفه می زنند. آبشار های تنگ و باریک و گاهی هم خروشان با آبی که به دل جلا می بخشد در لابلای مسیرهای پر پیچ و خم آنجا جاری می شوند. بهار فصل زنده شدن طبیعت است. برف و سرمای زمستان جای خود را به بهار دل انگیز داده است. بهار جوربند زیبایی های مختص به خود را دارد که دیدگان هر بیننده ای را نوازش می دهد.

  • تابستان

فصل تابستان جوربند بسیار رویایی است. جنگل های سرسبز با پوشش انبوه درختان متنوع، رودهای خروشان با آب گوارا و سردش هوش را از سر آدمی می برد. تابستان به همراه زیبایی هایش فصل مناسبی برای گردش و مسافرت به جوربند است. پیشنهاد می کنیم به این منطقه زیبا و وصف نشدنی سفر کنید و طبیعت رنگارنگ آن را از نزدیک ببینید. میوه های تابستانی جوربند را نباید فراموش کنید. زرد آلو، سیب و آلوچه جوربند بسیار خوشمزه و لذیذ است. میوه های تابستانی در این ناحیه به شیوه کاملاً طبیعی و بدون استفاده از کودهای شیمیایی پرورش می یابد.

  • پاییز

پاییز جوربند زیبا تر از بهار است. جنگل های انبوه درختان متنوع با برگ های رنگارنگ به همراه حیات وحش بی نظیرش، منظره ای خارق العاده را می آفریند. پاییز در این ناحیه چهره واقعی و زیبای خود را به رهگذران نمایش می دهد. پاییز به عنوان فصل چند رنگ شناخته می شود و در سرتاسر جوربند رنگ های پاییزی به چشم می خورد. قرمز، نارنجی و زرد از جمله رنگ های این پاییز دل انگیز است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. پاییز جوربند آدمی را به فکر فرو می برد و در اسرار آفرینش غرق می نماید. نشستن در کنار درختانی که برگ هایش در حال ریزش است بسیار جذاب و رویایی می باشد. همچنین نوشیدن لیوانی چای در کنار این طبیعت زیبا حسی وصف نشدنی به انسان می دهد. توصیه ما به شما این است که فرصت های پاییزی را از دست ندهید و به این مکان زیبا سفر کنید. سفری رویایی و خیال انگیز در ذهن و قلب شما نقش خواهد بست.

  • زمستان

زمستان فصل زیبایی است که دانه های سفید برف میهمان زمین می شود. زمستان این منطقه علاقمندان خود را دارد و از تمام نقاط ایران گردشگران بیشماری به آنجا سفر می کنند و از قشنگی های این فصل، نهایت لذت را می برند. شاید در نگاه اول زمستان فصل مناسبی برای سفر به این نقطه نباشد ولی برای عاشقان طبیعت، این مساله مهمی نیست. طبیعت دوستان، این فصل را برای سفر انتخاب می کنند زیرا طبیعت در یک سکوتی فرو می رود که در هیچ فصل دیگری نمی توان مشابه آن را یافت. خانه های جوربند با بخاری های هیزمی که دارند یک صفای دیگری را در ذهن و قلب میهمانان ثبت می کنند. اقامت در این خانه ها حس شادی و سرزندگی را به انسان می دهد. زمستان جوربند همانند فصل های دیگرش زیبا و دیدنی است.

دریاچه جوربند

طبیعت زیبای جوربند

هر چقدر از زیبایی های طبیعت جوربند صحبت کنیم باز هم کم گفته ایم. این ناحیه طبیعتی فوق العاده دارد که باعث شگفتی وهیجان در افراد می شود. در گوشه و کنار این منطقه جاذبه های طبیعی فراوانی وجود دارد که از دیدن آن چشم آدمی سیر نمی شود. جنگل ها و رودهای خروشان آن به همراه آب شفافی که دارد، حال و هوای شگفت انگیزی را در جوربند خلق نموده است. کوههای سر به فلک کشیده البرز زیبایی خارق العاده ای را بر پهنای منطقه جوربند گسترانیده است گویی دژی مستحکم در پشت این روستا قرار دارد.

مناطق گردشگری جوربند

جوربند دارای اماکن گردشگری فراوانی است که سالانه تعداد زیادی مشتاق طبیعت را به سمت خود می کشاند. جنگل، دامنه های مرتفع و سرسبز، آبشارهای کوچک و بزرگ و رودخانه های خروشان از ویژگی های طبیعی جوربند شمرده می شوند. اما از همه اینها که بگذریم دریاجه جوربند متمایز تر از سایر بخش های آن است. این دریاچه زیبا شرایط زندگی برای بسیاری از آبزیان را ایجاد کرده است. این منطقه برای افراد خوش ذوقی مناسب است که عاشق آب و هوای خنک و مطبوع هستند. اگر قصد سفر به جوربند را دارید، حتماً از این دریاچه زیبا نیز دیدن فرمایید.

آداب و رسوم مردم جوربند

مردم این روستا مانند سایر نقاط مازندران دارای آداب و رسوم مختص به خود هستند و در هر مراسمی آیین ویژه ای را اجرا می کنند. از جشن نوروز گرفته تا سایر مراسم ها با یک شور و شوق فراوانی برگزار می شود. غیر از مراسم نوروز مناسبت های دیگری نیز در بین این مردم خون گرم وجود دارد. در ادامه این مطلب به آیین ها و مراسم های سنتی در این روستا می پردازیم.

  • مراسم باران خواهی

آب نقش اساسی را در زندگی مردمان اینجا بازی می کند. بیشتر محصولات کشاورزی و باغداری این ناحیه به وجود آب وابسته است. هرچند جوربند به واسطه رودخانه هایش از وضعیت آبی خوبی برخوردار است ولی با این وجود بارندگی های بیشتر موجب پر آبی و افزایش محصولات آنجا می شود. در مواقعی از سال میزان بارندگی کم می شود و کشاورزی در آن ناحیه را با چالش مواجه می سازد. در چنین مواقعی مردم به دور هم جمع می شوند و از خداوند طلب باران می نمایند تا با نازل کردن این مایه حیات، برکت و نعمت های فراوانی نصیب این ناحیه گردد.

  • مراسم ازدواج

مراسم عروسی دو جوان به شیوه مخصوصی در این ناحیه اجرا می شود. بعد از مراسم خواستگاری اگر جواب خانواده عروس مثبت بود، خانواده داماد یک انگشتر به عروس آینده خود می دهند. پس از شنیدن جواب مثبت از سوی عروس، خانم های همسایه و اهل محل به جشن می پردازند و سایر اهالی روستا را از این خبر فرخنده مطلع می سازند. در شب عروسی پدر یا برادر عروس طبق یک رسم قدیمی نانی را بر کمر عروس می بندند و با این کار خود از خداوند می خواهند که اولین فرزند این دو زوج پسر باشد. وقتی عروس و داماد به خانه آینده خود میرسند، داماد از اسب پیاده شده و یک مراسم سنتی ویژه ای را اجرا می کند که عشق و علاقه بین آنها را نشان می دهد. داماد سیب را به سمت عروسش پرتاب می کند و عروس خانم نیز بایستی آن را بتواند در دستان خود بگیرد. بعد از آن سیب را دو نفری با یکدیگر میل می کنند.

  • چله شو

شب چله همزمان با شب یلدا در سایر نقاط کشور برگزار می شود ولی با شور و ذوقی که در این منطقه وجود دارد شب چله یا چله شو به گونه ای پر شور برگزار می گردد. شو در این گویش به معنای شب است. آجیل های متنوع و خوراکی های رنگارنگ بخشی از مراسم پذیرایی در این شب است. وجود هندوانه امری ضروری در این شب است و بایستی بر سر سفره هر خانواده جوربندی وجود داشته باشد. شیرینی های کنجدی و کشمشی در این شب به همراه چای سرو می شود و سرما و خستگی کل سال را از تن آدمی می رهاند.

  • زبان رایج در جوربند

زبان مازندرانی یکی از قدیمی ترین زبان های باستانی در ایران شناخته می شود و به گویش های مختلفی تقسیم بندی می شود. زبان مازندرانی به زبان تبری نیز معروف است و در بیشتر اسناد تاریخی این منطقه را با این زبان معرفی می کنند. زبان مازندرانی از غرب با گویش های تاتی و از شرق با گویش های ترکمنی و فارسی همجوار است و در درون خود دارای گونه های مختلفی است. مردم مازندران زبان خود را گلکی نیز می نامند. نام این زبان به اشتباه به گیلکی معروف است در صورتی که نام اصلی این زبان تبری است و اصالت آن به این اسم بر می گردد. تبرستان نام قدیمی و باستانی مازندران امروزی می باشد که از قدیم و الایام همه آن را به این اسم می شناسند.

لهجه ها

در مناطق مختلف مازندران لهجه های مختلفی وجود دارد که جوربند نیز یکی از همین مناطق است. لهجه مردمان جوربند بسیار شیرین و جذاب است. مردمان اینجا در تعامل با مردم سایر نواحی هستند و لهجه های مختلفی که در مناطق همجوار این ناحیه وجود دارد تاثیر خود را بر این منطقه نیز گذاشته است.

فاصله تهران تا جوربند

برای رسیدن به جوربند سه مسیر پیشنهاد می گردد یکی از آنها از جاده هراز می گذرد و دیگری از جاده زیبای چالوس و آخری از مسیر فیروزکوه به این روستای زیبا منتهی می شود. البته خواه ناخواه باید از چمستان نیز بگذرید تا مسیرهای قابل دسترس تری در پیش رویتان قرار بگیرد تا بتوانید به این روستای زیبا برسید. این نکته را نباید فراموش کرد که هریک از این مسیرها در کنار زیبایی هایی که دارند، دارای مسافت های 211 کیلومتری هراز به چمستان، 229 کیلومتری چالوس چمستان و آخری 334 کیلومتری فیروزکوه چمستان است. با توجه به مسیرهای مختلفی که وجود دارد می توانید یکی از آنها را برای رسیدن به جوربند انتخاب کنید.

جوربند
جوربند

 خرید ویلا در جوربند

با توجه به زیبایی های طبیعی که در جوربند وجود دارد خرید ویلا گزینه مناسبی محسوب می شود. داشتن ویلا در این ناحیه مزایای بیشماری را به دنبال دارد یکی از این مزایا، بودن در نزدیکی طبیعت است. مناطق ییلاقی و جنگلی این ناحیه از بخش هایی است که به خریداران توصیه می گردد تا بنا بر سلیقه خود بهترین بخش های آن را برای خرید ویلا انتخاب نمایند.

کلام آخر

جوربند از مناطق زیبای استان مازندران است. زیبایی های خارق العاده آن یکی از عواملی محسوب می گردد که باعث جذب گردشگران می شود. مسافرت به این ناحیه خاطره خوشی را برای شما رقم خواهد زد. با توجه به جاذبه های موجود در این منطقه سرمایه گذاری و خرید ویلا از گزینه های مناسب و سود زایی بحساب می آید که همواره به سرمایه گذاران توصیه می نمایند.

سوالات متداول   

‫3.3/5 (7 امتیاز )
‫2.8/5 (6 امتیاز )

آگهی های ویژه

خرید ویلا فلت مدرن روف دار 200 متری سند دار

  • متــــراژ200 متر
  • شهرنور
  • زیر بنـــا100 متر
  • موقعیتجنگلی
2,800,000,000 تومان / مبلغ کل
تماس با مشاور

فروش قواره 250 متری مسکونی در نوار جنگلی نزدیک به دریا

  • متــــراژ250 متر
  • شهرچمستان
  • زیر بنـــا0 متر
  • موقعیتجنگلی
750,000,000 تومان / مبلغ کل
تماس با مشاور

فروش ویلا دوبلکس فول مبله قواره اول جنگل شهرکی با سند

  • متــــراژ۳۰۰ متر
  • شهرنور
  • زیر بنـــا۲۲۰ متر
  • موقعیتجنگلی
5,000,000,000 تومان / مبلغ کل
تماس با مشاور

ویلا مدرن 230 متری نقلی و شیک نزدیک جنگل و دریا

  • متــــراژ230 متر
  • شهرچمستان
  • زیر بنـــا150 متر
  • موقعیتجنگلی
1,400,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

خرید ویلا نور دوبلکس 260 متری استخر دار و فول فرنیش

  • متــــراژ340 متر
  • شهرنور
  • زیر بنـــا260 متر
  • موقعیتجنگلی
2,500,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

ویلا دوبلکس 270 متری استخر دار و شهرکی نور

  • متــــراژ۳۵۰ متر
  • شهرنور
  • زیر بنـــا۲۷۰ متر
  • موقعیتجنگلی
2,500,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

فروش زمین شهرکی بر جاده اصلی منطقه جنگلی نور

  • متــــراژ۳۰۰ متر
  • شهرنور
  • زیر بنـــا۰ متر
  • موقعیتجنگلی
1,500,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

خرید ویلا نوشهر دوبلکس 350 متری استخر دار و شهرکی

  • متــــراژ600 متر
  • شهرنوشهر
  • زیر بنـــا350 متر
  • موقعیتجنگلی
15,000,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

ویلا مدرن استخر دار و نوساز 400 متری واقع در منطقه برند

  • متــــراژ400 متر
  • شهرچمستان
  • زیر بنـــا400 متر
  • موقعیتجنگلی
2,000,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

ویلا فوق لوکس 140 متری چمستان

  • متــــراژ۱۴۰ متر
  • شهرچمستان
  • زیر بنـــا۱۱۰ متر
  • موقعیتجنگلی
1,300,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور