کجور کجاست ؟ (تاریخچه، آب و هوا، جاهای دیدنی و تفریحی کجور )

کجور یکی از مناطق خوش آب و هوای شمال کشور است که فاصله نزدیکی با دریای خزر دارد. طبیعت زیبای کجور باعث شده تا گردشگران زیادی از این منطقه دیدار کنند و اوقات فراغت خود را در آنجا سپری نمایند. بسیاری از مسافران از شهرهای دور و نزدیک به این منطقه می آیند و از طبیعت زیبای آن لذت می برند. موقعیت جغرافیایی کجور به گونه ای است که کمتر جایی با این خصوصیات منحصر بفرد می توان پیدا کرد. این منطقه در بین دو کوه دماوند و علم کوه قرار گرفته و یک خطه رویایی را بوجود آورده است. در این مطلب قصد داریم تا این دهستان زیبا را معرفی کنیم. اگر شما نیز قصد سفر به شمال کشور را دارید حتماً از این منطقه بازدید کنید و مناطق بکر آن را از نزدیک ببینید.

کجور کجاست؟

کجور یک منطقه ییلاقی کوهستانی است که در استان مازندران قرار دارد. در تقسیم بندی استانی، کجور جزء شهرستان نوشهر می باشد. کجور در بین دو کوه دماوند و علم کوه قرار گرفته است. این دهستان خود به سه دهستان کوچک تقسیم بندی می شود. این دهستان ها به نام های زانوس، پنجک و توابع کجور تقسیم بندی می شود. مردم این ناحیه مسلمان و شیعه مذهب می باشند.

راه دسترسی به کجور

از تهران دو راه دسترسی وجود دارد که شما را به کجور می رساند. مسیر اول از جاده چالوس می گذرد و با پیمودن مسافت 224 کیلومتر پس از گذشتن از آسارا، مرزن آباد و کندلوس به این دهستان می رسید. مسیر دوم با پیمودن 233 کیلومتر مسافت، شما را به کجور می رساند. این مسیر از جاده تهران به بومهن و خسروآباد می گذرد و در نهایت به کجور می رسد.

تاریخچه کجور

کجور از مناطق قدیمی طبرستان محسوب می شود. کجور از مناطق با قدمت تاریخی بالا بحساب می آید. کجور از دیرباز مورد توجه سلاطین و پادشاهان قرار داشته است و همواره به این منطقه هجوم می آوردند. در قدیم در سال 740 هجری شمسی این منطقه توسط جلال الدوله اسکندر بن زیاد مورد بازسازی قرار گرفت. کجور در زمان هجوم حمله مغول دچار آسیب های فراوانی شد. این ناحیه در مرکز شهر رویان قدیم قرار دارد و در حدود هزار سال سلسله پادوسبانیان بر آن حکومت می کردند. این حکومت توسط سلسله صفویه منقرض گردید.

ویژگی های دهستان کجور

• فرهنگ عامه
بیشتر مردم کجور به صداقت و درست کاری مشهور هستند. محبت و صمیمیت در بین آنها موج می زند. مردمان کجور ارزش بالایی برای مهمان قائل هستند. مردمانی با استعدادهای خدادادی در بین آنها وجود دارد که مایه مباهات روستا بحساب می آیند. طبیعت این منطقه در فصول سرد سال خشن می باشد با این وجود مردمانی زحمت کش دارد که بر سختی های روزگار چیره می گردند و زندگی با آسایشی را برای خانواده خود فراهم می کنند. مردم بومی کجور سفید پوست هستند. چشمان آبی و موهای بور نیز در بین آنها دیده می شود. وظایف منزل بگونه مساوی در بین زن و مرد تقسیم می شود. زنان کجور نیز پا به پای مردان قدم می گذارند و در امور خانه و دامداری و سایر کارها هم دوش شوهران خود زحمت می کشند و روحیه همکاری و مهربانی در بین تک تک آنها وجود دارد.
• زبان محلی
استان مازندران دارای گویش های متنوعی می باشد که در سرتاسر این استان پراکنده شده است. کجوری گویش رایج در این دهستان می باشد. زبان اصلی این مناطق طبری است که از زبان های قدیمی در منطقه محسوب می شود. در این دهستان اقلیتی از ایل خواجه وند سکنی گزیده اند که به زبان کردی صحبت می کنند.
• صنایع دستی
مردم این منطقه بسیار هنرمند هستند. این هنر در صنایع دستی و سایر منسوجات آنها نمایان می شود. در این دهستان چندین کارگاه وجود دارد که محصولات مختلفی را تولید می کنند. در این کارگاه ها انواع نمد، جوراب های پشمی، کفگیر چوبی، قاشق چوبی و سایر وسایل چوبی سنتی را می سازند.
• حیات وحش
موقعیت کجور و امکانات طبیعی که از آن بهره مند است، سبب شده تا شرایط زندگی برای بسیاری از جانوران فراهم شود. این منطقه دارای جنگل های سرسبز و مراتع پوشیده شده از علفزار می باشد. در حیات وحش کجور حیوانات مختلفی مثل کوالای کوچک، خرس، بز کوهی، شوکا، مرال، خوک، عقاب، شاهین، بلدرچین و دارکوب زندگی می کنند. بسیاری از این حیوانات در خطر انقراض قرار دارند و تعداد آنها رو به کاهش است.
• کشاورزی
به دلیل آب و هوای مناسب و خاک حاصل خیز در این منطقه، کشاورزی بسیار رونق دارد. محصولات کشاورزی کجور بیشتر ارگانیک بوده و کشاورزان از روش های طبیعی و بی خطر برای پرورش محصولات خود استفاده می کنند. عوامل طبیعی زیادی دست در دست هم دادند و باعث شده اند تا محصولاتی که در کجور رشد می کند از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار باشد. محصولات کشاورزی کجور همواره دارای طرفداران زیادی بوده که از مناطق دور و نزدیک به آنجا می روند و از محصولاتی که برای فروش گذاشته اند خریداری می کنند. برنج از جمله مهم ترین محصولاتی بحساب می آید که در این منطقه کشت می شود. طعم و رنگ برنج کجور مثال زدنی است. در این ناحیه باغ های میوه به وفور یافت می شود. گیلاس، زردآلو، گردو، زرشک و شلیل کجور از خوشمزه ترین میوه های این منطقه شمرده می شود.

آب و هوا و ویژگی های طبیعی دهستان کجور

کجور آب و هوای مطبوعی دارد و به گردشگرانی که به این منطقه مسافرت می کنند پیشنهاد می گردد تا پیاده روی اول صبح در این منطقه را از دست ندهند. گردش و ورزش صبحگاهی در این آب و هوا موجب بهبود دستگاه تنفسی در انسان می شود و گردش خون در بدن را بهبود می بخشد. این منطقه دارای آب و هوای کوهستانی است. آب و هوای این منطقه بر خلاف سایر مناطق شمال شرجی نیست و دارای آب و هوای معتدل می باشد.
بهار در کجور سرد تا معتدل می باشد و بهترین هوا را دارد در این فصل گیاهان زیبایی در این ناحیه می روید و منظره زیبایی را بوجود می آورد. فصل بهار با زنده شدن دوباره طبیعت همزمان است. در این فصل قارچ هایی در سطح جنگل می روید و زیبایی آنجا را دوچندان می کند.
تابستان در کجور معتدل می باشد. بسیاری از مسافران فصل تابستان را برای سفر به این منطقه انتخاب می کنند. در فصل تابستان می توان از فضای جنگلی کجور استفاده کرد. اگرچه مستقیماً به دریا راه ندارد ولی با پیمودن مسافت کمی با خودرو، می توان از زیبایی های دریای خزر نیز لذت برد.
کجور پاییز رنگارنگی دارد و برگ های درختان به رنگ های زرد، نارنجی و قرمز درمی آید. هوا در این فصل کمی رو به سردی می رود. پاییز چهره این منطقه را تغییر می دهد و زیبایی های آن چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. با پیاده روی در جنگل های پاییزی کجور می توانید شاهکار آفرینش را از نزدیک ببینید.
کجور در زمستان کلاً سفید پوش می شود. برف تمام سطح جنگل و ارتفاعات این منطقه را می پوشاند. زمستان های کجور سرد است. در این فصل کوهنوردان زیادی به کجور می آیند و در ارتفاعات آن به کوهنوردی مشغول می شوند.

جاهای دیدنی و تفریحی کجور

کجور با سابقه تاریخی که دارد، دارای مکان های تاریخی بیشماری است. همچنین این منطقه به دلیل قرار گیری در یک موقعیت جغرافیایی خاص دارای جاذبه های طبیعی بیشماری است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران و سیاحان را به سمت خود می کشاند. توریست ها به این منطقه سفر می کنند و از جاذبه های دیدنی کجور لذت می برند. اگر شما نیز به هدف لذت بردن از طبیعت قصد سفر دارید، پیشنهاد می کنیم به کجور سفر کنید. در کنار طبیعت زیبا، مکان های تاریخی بیشماری نیز دارد که مناسب ترین جا برای علاقمندان به تاریخ و فرهنگ است. در ادامه این مطلب به معرفی جاهای دیدنی کجور می پردازیم تا اگر قصد سفر به این ناحیه را دارید، بنا به سلیقه خود بهترین مکان را برای بازدید انتخاب نمایید.

  • دریاچه خضر نبی در کجور
    مسافران زیادی برای بازدید از این دریاچه زیبا وارد منطقه کجور می شوند. مسیر دسترسی به این دریاچه بسیار آسان است. برای رسیدن به این دریاچه کافیست تا مسیر چالوس به کندوان را در پیش بگیرید و در 25 کیلومتری جاده چالوس به دو راهی مربوط به کجور می رسید. پس از پیمودن جاده و دنبال کردن تابلوهای راهنما می توانید به این دریاچه زیبا و خارق العاده برسید. بنا بر عقیده مردم محلی این دریاچه نظر کرده خضر نبی می باشد و قداست مذهبی دارد. آب این دریاچه شیرین می باشد و در آن آبزیان زیادی به زیستن مشغول هستند. حیات وحش کنار دریاچه نیز از تنوع زیادی برخوردار است.
  • دیوچشمه
    دیوچشمه یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری کجور محسوب می شود. آب زلال این چشمه منظره زیبایی را در آن ناحیه شکل داده است. مسافران زیادی به این چشمه می آیند و از آب زلال آن می نوشند. نوشیدن از آب آن، خستگی را از تن مسافران به در می کند و جانی تازه به آنها می دهد. جاذبه های طبیعی این ناحیه را به عنوان مکانی برای طبیعت گردی و استراحت تبدیل کرده است.
  • كلارستاق
    کجور و نواحی اطراف آن جزء مناطق کوهستانی بشمار می رود. کلارستاق ییلاقی از توابع کجور است که در ارتفاعات این منطقه قرار دارد. در گذشته از این منطقه به عنوان دژ و یک ناحیه صعب العبور در امورات نظامی استفاده می کردند. کلارستاق مدت طولانی در قلمرو اسماعیلیه قرار داشته است. آثار قدیمی زیادی در این ناحیه دیده می شود که نشان دهنده اهمیت این منطقه بوده است.
  • قلعه های تاریخی
    این منطقه دارای قلعه های تاریخی زیادی است که تاریخ پر فراز و نشیب منطقه را نشان می دهد. هریک از این قلعه ها توسط سلسله های مختلفی کنترل می شدند و هرکدام از آنها یکی پس از دیگری به دست گروه های رقیب می افتاد. از میان قلعه های تاریخی می توان به قلعه سلطان سرا اشاره کرد. این قله در اعماق جنگل قرار دارد و حالتی اسرار آمیز دارد. در کنار این قلعه آثار تاریخی متعددی دیده می شود.
  • مراسم سنتی مردم
    مردم این منطقه دارای آداب و سنن مخصوص به خود هستند. بیشتر ساکنین کجور خود را به سنت های گذشته پای بند می دانند. هنگامی که یک نوزاد در خانواده ای به دنیا می آید تمام اهل محل جمع می شوند و طی مراسمی خاص، نوزاد را غسل می دهند. برای بسیاری از گردشگران دیدن چنین مراسمی بسیار جالب و لذت بخش است.

خرید ویلا در کجور

زیبایی های طبیعی و تاریخی کجور هر سرمایه گذاری را ترغیب می کند که به این منطقه بیاید و از نزدیک پتانسیل های موجود در آن را ببیند و از خصوصیات مثبت آن مطمئن شود. بیشتر سرمایه گذاران برای خرید ویلای شخصی به کجور می آیند. برخی دیگر از سرمایه گذاران با خرید ویلا یا احداث مجموعه های بوم گردی زمینه جذب گردشگران را فراهم می کنند. در صورت سرمایه گذاری صحیح و بجا در این منطقه، شاهد جذب بیشتر گردشگران خواهیم بود. از هر جهت که به قضیه بنگریم، کجور مناسب خرید و سرمایه گذاری در زمینه ویلا است. طبیعت بکر و زیبای این منطقه موجب شده تا بسیاری از سرمایه گذاران با حفظ پوشش گیاهی منطقه، اقدام به ساخت ویلا در این ناحیه کنند. گذراندن اوقات فراغت در این ویلاها بسیار لذت بخش است.

کلام آخر

کجور از مناطق زیبا و چشم نواز استان مازندران است. طبیعت این دهستان، کوهستانی می باشد که در نوع خود بی نظیر است. آب و هوای کوهستانی در تلفیق با هوای جنگل حالتی رویای را بوجود آورده است. کجور در کنار زیبایی های طبیعی، دارای جاذبه های تاریخی زیادی است. با توجه به پتانسیل موجود در کجور این منطقه برای سرمایه گذاری در حوزه خرید و فروش ویلا بسیار مناسب است. با وجود جاذبه های گردشگری زیادی که در این منطقه وجود دارد، همواره تعداد بازدیدها از این دهستان رو به افزایش است. با توجه به طرفدارانی که این دهستان دارد، سرمایه گذاری در حوزه ویلا یک معامله سودزا بشمار می رود.


فاصله تا مراکز سطوح تقسیماتی دهستان ، بخش ، شهرستان و استان

روستای کجور به لحاظ موقعیت قرارگیری و فواصل دسترسی در جایگاه مناسبی در منطقه برخودار می باشد. یکی از شاخصهای اساسی در تعیین مکانهای مرکزی براساس مدلهای مختلف از جمله مکان مرکزی کریستالر و آگوست لوش ، فاصله می باشد. روستای کجور با قرار گرفتن در مرکز منطقه ، به لحاظ خدمات رسانی به روستاهای حوزه نفوذ از جایگاه مناسبی برخوردار می باشد و روستاهای بسیاری را در شعاع عملکردی خود دارد.

زبان و لهجه

غالب به اتفاق مردم روستای کجور به زبان کردی تکلم می کنند واقع می توان گفت که زبان غالب و رایج در روستای کجور کردی می باشد. غالباً کرد زبانان از طایفه خواجه وند می باشند. به لحاظ لهجه نیز به تبعیت منطقه و استانی که در آن زندگی می کنند دارای لهجه مازندرانی بوده و در صورت نیاز و بر حسب ضرورت با لهجه مازندرانی و فارسی نیز تکلم می کنند. در واقع می توان گفت که تکلم اهالی روستای کجور تلفیقی از زبان کردی و لهجه مازندرانی می باشد. مردم این روستا از کرمانشاه ، یاسوج وکردستان به کجور کوچانده شده اند

‫4.8/5 (4 امتیاز )
‫3.5/5 (6 امتیاز )

آگهی های ویژه

خرید ویلا باغ هوشمند 300 متری استخر دار شهرکی

  • متــــراژ۳۰۰ متر
  • شهرنور
  • زیر بنـــا۱۵۰ متر
  • موقعیتجنگلی
3,000,000,000 تومان / مبلغ کل
تماس با مشاور

خرید باغ ویلای کلاسیک 300 متری استخر دار فول فرنیش

  • متــــراژ۳۰۰ متر
  • شهرنور
  • زیر بنـــا۱۴۰ متر
  • موقعیتجنگلی
1,000,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

ویلا دوبلکس مدرن فول فرنیش شهرکی جنگلی سعادت آباد

  • متــــراژ۳۵۰ متر
  • شهرچمستان
  • زیر بنـــا۲۴۰ متر
  • موقعیتجنگلی
6,000,000,000 تومان / مبلغ کل
تماس با مشاور

ویلا نما سویئسی استخردار منطقه برند جنگلی آپادانا

  • متــــراژ۲۵۰ متر
  • شهرچمستان
  • زیر بنـــا۱۵۰ متر
  • موقعیتجنگلی
3,000,000,000 تومان / مبلغ کل
تماس با مشاور

فروش ویلا مدرن 600 متری هوشمند فول فرنیش رویان

  • متــــراژ۶۰۰ متر
  • شهررویان
  • زیر بنـــا۳۰۰ متر
  • موقعیتجنگلی
3,800,000,000 تومان / اقساط
تماس با مشاور

خرید زمین در شمال 250 متری قابل ساخت

  • متــــراژ۲۵۰ متر
  • شهررویان
  • زیر بنـــا۰ متر
  • موقعیتجنگلی
2,000,000,000 تومان / اقساط
تماس با مشاور

فروش زمین سند دار قابل ساخت 290 متر

  • متــــراژ۲۹۰ متر
  • شهرچمستان
  • زیر بنـــا۰ متر
  • موقعیتجنگلی
720,000,000 تومان / مبلغ کل
تماس با مشاور

خرید ویلا باغ فلت 300 متری فول فرنیش جنگلی

  • متــــراژ۳۰۰ متر
  • شهرنور
  • زیر بنـــا۱۳۰ متر
  • موقعیتجنگلی
2,800,000,000 تومان / مبلغ کل
تماس با مشاور

ویلا دوبلکس 400 متری نور فول فرنیش و استخر دار

  • متــــراژ400 متر
  • شهرنور
  • زیر بنـــا300 متر
  • موقعیتجنگلی
5,000,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

فروش ویلا 300 متری فول فرنیش جنگلی شهرکی نور

  • متــــراژ۳۰۰ متر
  • شهرنور
  • زیر بنـــا۳۰۰ متر
  • موقعیتجنگلی
1,500,000,000 تومان / اقساط
تماس با مشاور