جاهای دیدنی شهر نور (جاذبه های شهر زیبای نور)

نور یکی از شهرهای شمالی کشور است که به خاطر آب ‌و‌هوای خوب و بارانی و نزدیکی به دریای خزر وزیبایی های منحصر به فردی که دارد به یکی از مقاصد گردشگری مهم تبدیل شده است. گردشگران زیادی از راه‌های دور و نزدیک به ساحل دریا، چشمه ها، غارها و آبشارهای نور می روند تا در کنار طبیعت، خاطراتی ماندگار به دست آورند.

شهرستان نور از شمال با مازندران، از جنوب با استان تهران، از غرب با شهرستان نوشهر و از شرق با شهرستان آمل همجوار است. در قسمتی از شهرستان نور سطح رشته کوه‌های البرز مرکزی از درختان و گیاهان انبوه پوشیده شده است و قسمت دیگر این منطقه هم ناحیه جلگه‌ای است که ساحل دریای مازندران می‌باشد. وجود کوهستان و دریا و آب و هوای معتدل کرانه دریای مازندران، همه مجموعه ‌ای را به وجود آورده اند که این شهر زیبا را بیش از پیش دیدنی کرده است.

لیست ویلاهای شهر نور : خرید ویلا در نور

راه های دسترسی به شهر نور :

شهر نور از جمله شهرهای بخش مرکزی مازندران است و برای دسترسی به شهرستان نور، نزدیک ترین راه از تهران ، جاده هراز می باشد. جاده هراز مسیری پر پیچ و خم و خطرناکی دارد که گذر از آن در خلوت ترین حالت خود، نزدیک به 3 ساعت و نیم زمان می برد که این زمان در ایام تعطیلات ، گاه از 6 ساعت هم تجاوز می کند.

جاده فیروزکوه هم مسیر دیگری است که همواره خلوت بوده و 5 ساعت زمان نیاز است تا با عبور از آن از تهران به شهرستان نور برسید. ترافیک فیروزکوه تنها در جاهای معروفش مانند پل ورسک، سوادکوه و شهرهای بین راهی بیشتر است که در مقایسه با ترافیک جاده هراز، به چشم نمی آید.

در این مطلب با ما همراه باشید تا با جاذبه‌های گردشگری شهرنور آشنا شوید.

 

کاخ تمیشان تفریحگاه سلطنتی دوران پهلوی

۵ کیلومتر مانده به‌ شهرستان‌ نور یکی از لوکس ترین عمارت های شهرستان واقع شده است. کاخ زیبای تمیشان در دوران‌ سلطنت‌ پهلوی‌ دوّم‌ به‌ دستور اشرف‌ خواهر محمّد رضا شاه‌ بنا شد. این بنا در سمت ساحل قرار گرفته و از نظر طراحی‌ و تزئینات‌، زیبایی‌ خاصی‌ دارد که با سایر ارزش‌های‌ هنری‌ و معماری‌ آن‌ برابری‌ می‌کند. در کنار کاخ، علاوه بر استخر و اصطبل، فضایی وجود دارد که در گذشته به عنوان پلاژ سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفته است.

پارک جنگلی کشپل

پارک جنگلی کشپل با مساحتی در حدود ۷۲۰۰ هکتار در جاده نور- چمستان قرار دارد. به دلیل وجود سنگ آهن در رودخانه های این مسیر بقایای کوره های ساچمه سازی را می توان مشاهده کرد که همین جاذبه پارک جنگلی کشپل را به یکی از خاص ترین جاهای دیدنی نور تبدیل کرده است. همچنین پوشش گیاهی این منطقه که از درختان توسکا، بلوط، افرا، ممرز و انجیل تشکیل شده است از دیگر دیدنی های این پارک است که در فصل پاییز و بهار طبیعتی بی نظیر را در پیش چشمان مسافران به وجود می آورد.

 پارک جنگلی نور

برای رفتن به این جنگل باید از سمت نور به محمودآباد بروید. بین راه تابلویی قرار دارد که مسیر رسیدن به جنگل را به شما نشان می دهد. سر در این پارک سنگی است و در نهایت شما را به یک جاده ساحلی می رساند. این پارک در سال ۱۳۵۱ به کوشش حسین سعیدی آشتیانی احداث شد . پارک جنگلی نور دارای گونه‌های گیاهی مهمی از جمله توسکا، افرا، ممرز و دمیر آغاجی است و جزء معدود پارک‌های جنگلی جلگه‌ای ایران به شمار می رود که هرساله گردشگران زیادی به این جنگل سر می‌زنند. درختان در هم تنیده و زیبای این جنگل مناظر بی‌نظیری را به وجود آورده است که سوژه خوبی برای عکاسی است. بهترین زمان برای بازدید این پارک زیبا فصل های بهار و پاییز است که طبیعت با رنگ های بی شمار جلوه گری می کند.

خانه نیما یوشیج در روستای یوش

روستای یوش، بخش بلده از شهرستان نور یکی از تاریخی‌ ترین مکان‌های دیدنی نور است که از بازدید چند باره آن خسته نمی ‌شوید. یکی از دلایل سفر به این روستا دیدار از خانه نیما یوشیج؛ پدر شعر نو ایران است . این خانه با اتاق های فراوان و حیاطی بزرگ، نمایی بسیار زیبا دارد و به عنوان میراث ملی ایران ثبت شده و در آن وسایل قدیمی نیما نگهداری می شود. این خانه در زمان قاجار و در سال ۱۱۳۶ به دستور پدربزرگ نیما ساخته شده و به شکلی سنتی در منطقه کوهستانی نور قرار دارد . پیکر نیمایوشیج در حیاط همین خانه به خاک سپرده شده است و به جز آرامگاه نیما، افرادی مثل سیروس طاهباز و بهجت اسفندیاری که گردآورندگان آثار نیما و خواهر نیما هستند نیز آرمیده اند. همچنین آرامگاه کیا داوود و اوزرود هم در روستای یوش قرار دارد. بهترین زمان برای سفر به روستای یوش، بهار و تابستان است زیرا این روستا در ارتفاعات قرار گرفته و در فصل‌های سرد پوشیده از برف است و سرمای شدید، مانع از گشت و گذار در روستا می‌شود.

 دریاچه الیمالات

دریاچه سد الیمالات در ۸ کیلومتری نور در مسیر جاده نور-چمستان درست در وسط جنگل قرار گرفته است؛ جایی که کمتر کسی فکرش را می‌کند. این دریاچه آن‌قدر زیباست که گویی جنگل را در آغوش گرفته است. در اطراف دریاچه امکانات رفاهی و تعدادی رستوران برای چند ساعت تفریح و البته آرامش مهیاست. هر ساله تعداد زیادی گردشگر و طبیعت گرد فقط برای دیدن این دریاچه زیبا به شهر نور سفر می‌کنند تا از خنکای آب و سرسبزی جنگل استفاده کنند. گردشگران در این دریاچه به قایق سواری و ماهیگیری می ‌پردازند و طبق یک سنت زیبا تعداد زیادی از آنها، ماهی‌های شب عید خود را در این دریاچه رها می سازند. سد خاکی الیمالات در هر فصل زیبایی خود را دارد، اما بهار و پاییز به خاطر افسون رنگ برگ‌ها و درختان فضای متفاوتی می‌یابد.

روستای پیمد در شهرستان نور

برای سفر به این روستا، از بخش جنوبی نور به طرف هراز حرکت کرده و با استفاده از تابلو‌های راهنما به روستای پیمد برسید. روستای پیمد با 184 نفر سکنه از روستا‌های شهرستان نور است که طبیعت آن تا حد زیادی بکر و دست نخورده باقی مانده است. ارتفاع این روستا از سطح دریا، حدود ۶۰۸ متر است که همین تفاوت ارتفاع با مناطق جلگه‌ای مانند شهر نور، باعث اختلاف ۱۰ درجه‌ای دمای هوا در آن شده است. کوه زیبای سوردار هم در کنار روستای پیمد قرار گرفته که ارتفاع آن به ۱۹۵۰ متر می‌ رسد. یک جاده مارپیچی بر روی کوه وجود دارد که کوهنوردان مشتاق را به این منطقه کشانده تا در بالای قله، منظره زیبایی از دریا را ببینند.

روستای کالج

روستای کالج از توابع بخش رویان در شهرستان نور در ارتفاعات و کوهستان پوشیده از جنگل قرار گرفته و جزء ییلاقات کمتر شناخته شده در استان مازندران است. این روستای زیبا به عنوان سکونت گاه دائمی استفاده نمی‌شود زیرا در زمستان، هوای بسیار سردی دارد و بارش برف، ارتباط این منطقه را با مناطق دیگر، غیر ممکن می‌سازد. به دلیل همین سختی‌ها، تمام اهالی کالج در فصل زمستان ساکن شهر‌های اطراف هستند و تنها در فصل‌های گرم سال به این منطقه بر‌می ‌گردند.

در زمان‌های گذشته، اهالی روستای کالج برای سفر به تهران از مسیر جنوبی استفاده کرده و بعد از کوه پیمایی‌های سخت به لواسان و فشم می‌رسیدند. هنوز هم این مسیر توسط کوهنوردان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بقایای کاروان سرا‌های قدیمی، در کنار راه، قرار دارند. طبیعت زیبای روستای کالج، هوای پاک و تعداد زیادی چشمه و آبشار، باعث شد روستای کالج از مناطق دیدنی نور باشد.

روستای کرسی

روستای کرسی از روستا‌های بخش بلده از توابع شهرستان نور است که در ارتفاعات ۳۰۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و از مناطق ییلاقی شهرستان نور به شمار می‌آید. این روستای زیبا قدمت تاریخی زیادی دارد به طوریکه بر اساس مستندات، قدمت آن به ۱۰۰۰ سال قبل از اسلام، برمیگردد. تابستان‌های این روستا بسیار کوتاه و معتدل است و در فصل زمستان از برف پوشیده می‌شود.

قلعه پولاد بلده

قدمت قلعه تاریخی پولاد بلده به دوران سلجوقیان یعنی ۷۰۰ سال پیش باز می‌گردد که در سال ۱۳۸۶ به عنوان میراث ملی به ثبت رسید. از ویژگی‌های منحصر به فرد آن می ‌توان به ارتفاع زیاد قلعه اشاره کرد که بر روی کوه ساخته شده و سفال‌های کشف شده ازآن نشان می‌دهند که این سازه به عنوان پناهگاه اضطراری برای ساکنان بلده، در زمان سلجوقیان بنا گردیده و در زمان شروع حکومت سلسله صفویان، ویران گشته است.

آبشار حرم او

یکی دیگر از جاهای دیدنی نور، آبشار حرام او می باشد که در بخش بلده از توابع شهرستان نور قرار گرفته است. اگرچه میزان آبی که از ارتفاع 15 متری آبشار فرو می ریزد ناچیز است، اما گلسنگ‌های زیبایی که روی سنگ‌های آن روئیده، زیبایی خاصی ایجاد بدان بخشیده و این آبشار را در لیست جا‌های دیدنی نور، قرار داده است.

وجه تسمیه حرم او که در گویش محلی به معنی آب حرم یا همان مقدس به دلیل وجود امامزاده ای ست که در بالای این آبشار قرار گرفته است. روستاییان اعتقاد دارند که آب جاری شده در این آبشار، خواص درمانی دارد و حتی هنگام بازدید از این آبشار، شاهد برداشت آب توسط روستاییان هستیم.

آبشار آب پری

یکی از زیباترین جاهای دیدنی نور، آبشار آب پری است که در نزدیکی شهر رویان قرار دارد و آن قدر فضای اطراف آن زیباست که آرامش واقعی را در کنار آبشار و درختان اطراف تجربه خواهید کرد. آب پری ذاتاً آبشار نبوده و رانش زمین در مسیر یک رودخانه کوچک، آن را تبدیل به آبشار کرده است. به گفته افراد محلی، به دلیل صدا‌های مرموزی که همراه با صدای جاری شدن آب آبشار، در اطراف آن شنیده می‌شود و قدیمی‌ها آن را صدای پریان می‌پنداشته اند نام آن را آب پری گذاشته اند.

به دلیل آب وهوای معتدل این منطقه در تمام فصل‌های سال، به خصوص فصل بهار یا پاییز برای رفتن به آبشار آب پری مناسب است. ولی پیشنهاد می‌ کنیم در اوج سرمای زمستان که آبشار یخ زده است، بدون تجهیزات کافی به این منطقه نروید؛ زیرا سرمای هوا مانع از پیاده روی و تفریح خواهند شد.

روستای لاویج

روستای لاویج در ارتفاعات ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و طبیعتی ییلاقی دارد که در فاصله کمی از شهر نور قرار دارد. در این منطقه چشمه های آب گرم فراوانی وجود دارد که به باور افراد محلی، خاصیت درمانی بالایی داشته و برای درمان بیماری‌های استخوانی و مفاصل مانند روماتیسم و بیماری های پوستی مفید است. طبیعت بکر و زیبا همچنین آبشارها و چشمه‌های فصلی و دائمی در روستای لاویج مناظر زیبایی را به وجود آورده اند که در نوع خود بی ‌نظیرند. طبیعت دوستان زیادی برای تماشای درختان راش در جنگل های روستای لاویج می آیند که در منطقه مازندران و به طور کلی در جنگل‌های جهان، کمیاب هستند.

فیل سنگی جاذبه ای منحصر به فرد و دیدنی است که در مرکز روستای لاویج قرار دارد. در واقع این جاذبه زیبا، تکه سنگ نسبتاً بزرگی است که در طول تاریخ به لطف فرسایش و عوامل طبیعی، ظاهری شبیه به فیل پیدا کرده است و گردشگران را به سمت خود می کشد. در گذشته، بخشی از فیل سنگی آسیب دید و مردم با استفاده از ساروج، آن را ترمیم کردند. اما متاسفانه عده ای سودجو خرطوم این فیل سنگی را برای پیدا کردن گنج، شکستند که بقایای آن باقی ست.

آبشار سیسنگان

این آبشار در تنگه معروف نهر رودبار واقع است. برای رفتن به آبشار سیسنگان، باید وارد شهر کجور و از آن جا وارد جاده معدن زغال سنگ شوید. سپس با کمک تابلوهای راهنما به یک مسیر مالرو می‌رسید که شما را به سمت آبشار سیسنگان هدایت می‌کند. این مسیر بیشتر در امتداد رودخانه است و از این رو مشکلی برای تهیه آب نخواهید داشت. ادامه این مسیر به آبشار معروف سی‌سنگان و در نهایت پارک جنگلی سی‌سنگان منتهی می‌گردد.

آبشار ونوش

روستای ونوش در فاصله ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان نور- نوشهر قابل دسترسی است. همچنین فرعی منشعب از جاده رویان به آبشار آب پری به ونوش منتهی می‌گردد. مجموعه آبشارهای ونوش در جنوب روستا و در میان ارتفاعات جنگلی علوی کلا واقع‌ شده‌ اند. از میان این آبشارهای کوچک و بزرگ سه آبشار معروفیت بیشتری دارند و مورد استفاده فرودهای فنی گروه‌های کوهنوردی قرار می‌ گیرند. آبشار اول ونوش دارای ارتفاعی در حدود ۱۵ متر و عمق حوضچه ‌ای در حدود یک متر است. آبشار دوم و بزرگ ‌ترین آبشار ونوش دارای ارتفاعی در حدود ۴۰ متر و عمق حوضچه ۴ متر و آبشار سوم ۱۵ متر و عمق حوضچه یک متر است.

کلیسای آنتوان مقدس

کلیسای آنتوان مقدس توسط ارامنه مذهب کاتولیک، در دهه 50 هجری شمسی در شهرستان نور ساخته شده است و سالانه میزبان هزاران گردشگر و علاقه مند به بناهای تاریخی و کلیساها می باشد. این بنای تاریخی در شهرک ساحلی هایکاشن در غرب نور قرار دارد. دیوارهای این کلیسا با سیمان و گچ ساخته شده و دارای پلانی به شکل ۸ ضلعی است که روی برخی از ضلع های آن نورگیر نصب شده است. ارتفاع کلیسا از سطح زمین به 2 متر می رسد و برای ورود به آن باید از چند پله مقابل ناقوس خانه بالا بروید. ارتفاع کلیسای آنتوان مقدس ۵ متر بوده و سقف آن گنبدی شکل آست که در قسمت میانی آن گنبد کوچک تری قرار دارد.

 

‫0/5 (0 امتیاز )
‫0/5 (0 امتیاز )

آگهی های ویژه

ویلا دوبلکس فول مدرن سند و جواز فول فرنیش خوش نقشه

  • متــــراژ۴۵۰ متر
  • شهرنوشهر
  • زیر بنـــا۳۰۰ متر
  • موقعیتجنگلی
6,000,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

ویلا فلت ارزان 2 خوابه منطقه جنگلی برند نعمت آباد

  • متــــراژ۲۰۰ متر
  • شهرچمستان
  • زیر بنـــا۱۲۰ متر
  • موقعیتجنگلی
2,800,000,000 تومان / مبلغ کل
تماس با مشاور

ویلا فلت 400 متری مستندات کامل استخر دار فول هوشمند

  • متــــراژ۴۰۰ متر
  • شهرچمستان
  • زیر بنـــا۲۰۰ متر
  • موقعیتجنگلی
2,800,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

ویلا دوبلکس 500 متری هوشمند فول فرنیش استخر 4 فصل

  • متــــراژ۵۰۰ متر
  • شهرنوشهر
  • زیر بنـــا۳۰۰ متر
  • موقعیتجنگلی
7,000,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

ویلا نیم پیلوت فول مدرن مستندات کامل

  • متــــراژ۳۰۰ متر
  • شهرچمستان
  • زیر بنـــا۲۰۰ متر
  • موقعیتجنگلی
2,300,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

فروش فوری ویلا مدرن فول هوشمند پلاک اول جنگل

  • متــــراژ۲۸۰ متر
  • شهرچمستان
  • زیر بنـــا۲۵۰ متر
  • موقعیتجنگلی
1,600,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

ویلا دوبلکس نور 350 متری استخر دار و فول فرنیش

  • متــــراژ350 متر
  • شهرنور
  • زیر بنـــا280 متر
  • موقعیتجنگلی
3,500,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

خرید ویلا 250 متری سند دار منطقه‌ برند جنگلی

  • متــــراژ۲۵۰ متر
  • شهرنور
  • زیر بنـــا۱۵۰ متر
  • موقعیتجنگلی
1,000,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

ویلا باغ فول فرنیش و 500 متری چمستان

  • متــــراژ۵۰۰ متر
  • شهرچمستان
  • زیر بنـــا۲۷۰ متر
  • موقعیتجنگلی
3,500,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

خرید ویلا استخر دار نور چمستان

  • متــــراژ۳۴۰ متر
  • شهرنور
  • زیر بنـــا۳۳۰ متر
  • موقعیتجنگلی
5,000,000,000 تومان / مبلغ کل
تماس با مشاور