انواع ویلا در شمال، از نظر سبک و جغرافیا و سازه

در زندگی شهری امروز که آپارتمان های سر به فلک کشیده تنها چشم انداز پیش روست بهترین انتخاب ممکن، خرید ویلا در شمال است. در ذهن همه ما ویلا یک خانه رویایی و جایی در دل طبیعت، مملو از بهترین کیفیت ها و زیبایی هاست. اما ویلا  در تعریف امروزی ساختمانی حداکثر دو یا سه طبقه است که از کناره های زمین فاصله گرفته و از چهار طرف به بیرون نما دارد و دارای فضایی سبز و با کیفیت است و معمولاً آن را در اطراف شهرها یا در ییلاق‌ها می‌سازند.

برای بیشتر مردم خرید ویلا تنها به داشتن فضایی خصوصی برای تفریح محدود نمی شود. عده زیادی از افراد خرید و فروش ویلا را به دید یک سرمایه گذاری بلند مدت می بینند. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که بارها به شمال سفر کرده و تمایل به داشتن یک ویلای شخصی دارید؛ اکنون با خواندن این مقاله می توانید اطلاعات خود را درباره انواع دسته بندی ویلاهای شمال کامل کنید.

 

انواع ویلا در شمال:

تغییر نیازمندی ها و علایق مردم، باعث ایجاد انواع مختلف ویلا شده که با توجه به خصوصیات مد نظر، آن ها را به دسته های مختلفی تقسیم می‌کنند. این تقسیم بندی ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از این انواع به صورت زیر است:

1- ویلا های شخصی و خصوصی:

ویلا های شخصی و ویلا های خصوصی از جمله فضاهایی هستند که عده ای خاص حق استفاده از آن را دارند و از حریم خصوصی مطمئنی برخوردارند. این ویلاها عمدتا با توجه به خصوصیات یک خانواده طراحی و ساخته می شوند. ویلاهای شخصی آزادی عمل بیشتری برای گردشگران فراهم آورده و با کنار هم قرار دادن کیفیت ها و کاربری های گوناگون آن بهترین پاسخگویی را به نیاز های ساکنین آن ویلا دارند.

2- ویلا های نیمه خصوصی:

بر خلاف ویلاهای خصوصی، کیفیت فضایی این ویلاها با توجه به علاقه و سلیقه منحصر به فرد یک خانواده طراحی ومعماری نمی شود. ویلاهای نیمه خصوصی چند خانواده را در واحدهای مسکونی جدا از هم در همسایگی یکدیگر قرار داده است. تعداد همسایگی های طراحی شده در بیشترین حالت خود به چهار واحد می‌رسد که این تعداد نسبت به ساختمان های آپارتمانی تعداد پایینی است و هر همسایه خلوت مورد نظر خودش را دارد.

3- ویلا های شهری:

ویلا های شهری تلفیقی از تمایل انسان به شهرنشینی و نیاز او به آرامش و دوری از هیاهوی شهرهاست. هزینه زمین این ویلاها به دلیل قرارگیری در داخل منطقه خاصی از شهر، نسبت به ویلاهای حومه شهر بالاتر است. مساحت و امکانات خاص ویلای شهری کمتر از ویلاهای خارج شهر است و معمولا به صورت ویلا های نیمه خصوصی طراحی می ‌شوند.

4- ویلا های خارج از شهر یا ییلاقی

در طراحی ویلاهای ییلاقی تلاش شده تا کیفیت هایی لحاظ شود که یافتن آن در ساختمان های دیگر دشوار است. عرصه این ویلاها به دلیل اقتصادی بودن نسبت به ویلا های داخل شهر معمولا دارای فضای سبز بیشتری هستند که به خودی خود کیفیت های متفاوتی نسبت به ساختمان های شهری و فضای شلوغ شهری دارند و عمدتا یکی از بهترین انتخاب ها برای استراحت و گذراندن تعطیلات آخر هفته می‌باشد.

5- ویلا های خانوادگی

ویلا های خانوادگی معمولا از بزرگترین ویلا ها از لحاظ ابعاد و زیر بنا می‌باشند که عموما در حومه شهر و در زمین های بزرگ با فضاسازی های وسیع طراحی و ساخته شده به گونه ای که چند خانواده را کنار یکدیگر در خود جای دهند.

6- شهرک های ویلایی

از مهمترین دلایل ایجاد شهرک های ویلایی، بالا رفتن ضریب حفظ امنیت و آرامش ساکنین از کنار هم قرار گرفتن ویلاها در این شهرک ها بوده است. شهرک های ویلایی عموما حالتی نیمه خصوصی دارند که تنها ساکنین و میهمان های آنها اجازه ورود به داخل محوطه را دارند. این شهرک ها عموما در خارج از شهرها و در حومه قرار دارند و همین امر باعث می‌شود تا به عنوان ویلا های تفریحی از آنها استفاده شود.

 

 

انواع ویلا در شمال

 

 

انواع ویلاها بر اساس موقعیت جغرافیایی

شمال کشور به دریا، سرسبزی، جنگل و طبیعت بکرش معروف است و امروزه سازندگان و طراحان، به بهترین نحو، دسترسی به این امکانات مطلوب را پدید آورده اند. شرایط اقلیمی استان‌های شمالی، آب و هوای مرطوب و بارندگی‌های فصلی از مواردی هستند که نوع ساختار هر ویلا را با توجه به مکانی که ویلا در آن قرار دارد متفاوت می سازد.

هر مشتری باید قبل از خرید، تمامی جوانب را در نظر گرفته و سپس خرید ویلا را انجام دهند تا سالیان طولانی از داشتن چنین ویلایی لذت برده و اگر زمانی قصد فروش آن را داشته باشند موقعیت ویلا، مشتری پسند باشد.

الف) ویلای جنگلی :

ویلای جنگلی در نزدیکی و یا محور خط جنگلی ساخته می شود. فضایی سبز، دلنشین و به دور از سر و صدای شهری که تنها با چند متر قدم زدن، تماشای محیطی مملو از درختان متنوع و شنیدن صدای حیوانات به خصوص پرندگان را فراهم می آورد. ساز‌ه‌های این ویلا به دلیل وجود رطوبت زیاد کاملا عایق شده و بیشتر از جنس چوب و یا سنگ می باشند. عنوان پلاک های اول جنگل به خانه هایی که فاصله کمتری با جنگل دارند و دارای قیمت های بالاتری هستند اطلاق می شود. بسیاری از ویلا هایی که در چمستان بفروش میرسند فضای جنگلی نیز دارند . به صفحه خرید ویلا در چمستان برای دیدن مراجعه کنید.

ب) ویلای کوهستانی:

مناطق کوهستانی یا همان مناطق ییلاقی یکی از گونه های اب وهوایی شمال کشور است که ارتفاعات و کوهپایه هایی دنج و زیبای آن در فصول مختلف سال دارای زیبایی های خاصی بوده و محل مناسبی برای ویلاسازی می باشند. ویلاهای کوهستانی برای افرادی که نسبت به رطوبت، و شرجی بودن هوا، حساسیت دارند گزینه مناسبی، برای سرمایه گذاری و تفریح به شمار می آید. تابستان های خشک و زمستان های فوق العاده سرد از ویژگی های آب و هوایی این منطقه است. انواع ویلاهای کوهستانی دارای اسکلت های بتنی قدرتمندتری با بهترین مواد هستند. چرا که باوجود ارتفاعات و مناطق سنگی وجود استحکام و پی سازی در اینگونه ویلاها، از اهمیت بالایی برخوردار است.

ج) انواع ویلا ساحلی:

خرید ویلا در فاصله چند قدمی با خط ساحلی یا در مسیر منتهی شده به ساحل ، با چشم انداز، زیبایی، همچون دریا، یکی از پر طرفدارترین گزینه های انتخابی برای سرمایه گذاری می باشد. با پیشرفت تکنولوژی و مدرنیته شدن، ساخت این ویلاها نیز به صورت مدرن درآمده که زیبایی مناطق ساحلی را دوچندان ساخته است. استفاده از معماری های چوبی در داخل ویلا، بهره گیری از امکانات رفاهی و تفریحی و همچنین چشم انداز های بی نظیر و زیبا و دسترسی آسان به دریا و راه های ارتباطی، همسایگان و ویلاهای اطراف از ویژگی های مثبت یک ویلای ساحلی است که دلیل گرانتر بودن آن نسبت به انواع دیگراست.

انواع سبک های ویلا در شمال

مدیترانه ای

این گونه از ویلاها رویایی بیشتر در مناطق ساحلی و رو به دریا ساخته می شوند تا جذابیت آنها بیش از پیش شود. از رنگ سفید براق برای این ویلاها استفاده شده و طراحی کلی معمولا بیضی شکل و ساده هستند و طرح خاصی در نمای آنها به کار گرفته نمی شود. این ویلاها حیاط های بزرگی دارند که با یک استخر متوسط و باغچه های گل کاری شده، سبک ییلاقی را به خوبی نمایش می دهند. نمای داخلی ویلاهای مدیترانه ای هم به صورت مدرن و هم به صورت سنتی طراحی می شود که انتخاب آن به سلیقه مالک تغییر می یابد.

ویلاهای سنتی

ویلاهای سنتی با نمایی رو به جنگل ، گچبری های زیبا در نمای خارجی، شومینه داخل پذیرایی، دارا بودن پنجره های کرکره ای و سنگ مرمر برای نمای دیوار ها از قدیم الایام مورد توجه ایرانیان زیادی بوده است. بنابراین بخشی از ویلاهای موجود در شمال، بر اساس همین ذائقه ایرانیان طراحی و ساخته می شود.

ویلا ییلاقی

ویلا به سبک ییلاقی ترکیبی از سبک مدیترانه ای و سنتی می باشند که در عین سادگی، سقف تختی دارند که شیب آن کمتر از انواع ویلاهای دیگر است که سبب می شود به کمک یک نردبان به ایوان های بالایی نیز به خوبی دسترسی داشت.

ویلای لاکچری

ویلای لاکچری به ویلای بسیار بزرگی اطلاق می شود که متریال به کار رفته در ساخت آن بسیار لوکس و با کیفیت بوده و قیمت شان عمدتا بالاست. این ویلاها دارای اتاق های بسیار با پنجره های شیشه ای بزرگی هستند که دید وسیعی از مناظر زیبای بیرون به بیننده می بخشند. کاربری اتاق ها تخصصی  بوده و اتاق هایی مانند تی وی روم که مخصوص دیدن تلویزیون است و یا کلوزت روم که مخصوص لباس است از امتیازات ویژه ویلای لاکچری ست. حیاط بسیار زیبا و بزرگ با انواع گل های زینتی طبیعی و مصنوعی تزیین شده در ویلای لاکچری نظر هر بیننده ای را به خودجلب می نماید.

اشکال مختلف ویلا در شمال از لحاظ سازه

ویلای فلت

ویلای فلت همان ویلای همکف می‌باشد که در منطقه شمال به دلیل رطوبت هوا در ارتفاع یک متری با زمین ساخته می شود. ویلاهای همکف در یک طبقه و دارای یک سقف می باشند و بیشتر با بنای 80 تا 150 متری دو یا سه خواب در شمال دیده می شوند. این نوع ویلا معمولا در مجموعه ارزان ترین ویلاها در شمال، قرار می گیرند. زیرا در ساخت آن، از ستون و آرماتور استفاده نمی شود. درنتیجه هزینه کمتری را شامل می شود. این ویلاها در خانه باغ ها یا مکان هایی که چشم انداز سرسبزی کمتری دارند، ساخته می شود.

 

ویلا نیم پیلوت

ویلاهای نیم ‌پیلوت در حد وسط ویلای دوبلکس و فلت قرار گرفته‌اند. در طراحی ویلا نیم پیلوت برای ایجاد فضایی مثل اتاق خواب مستر، پارکینگ اختصاصی وانبار یک اختلاف سطح نیم طبقه ای ایجاد می شود که راه ورود به اتاق خواب گذر از پله ی چوبی زیباست که بر شیک تر شدن نمای داخلی کمک می کند. در ویلاهای نیمه دوبلکس معمولا با ویلایی دوخوابه روبرو هستیم که یک اتاق آن را در سطحی بالاتر می‌سازند و فضای زیر آن را به پارکینگ یا مواردی از قبیل موتورخانه اختصاص می‌دهند.

 

ویلای دوبلکس

ویلا دوبلکس به ویلایی گفته می شود که دارای دو طبقه مجزا بوده و این طبقات از طریق پله به یکدیگر متصل می شود. پله به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از این ویلاها به شدت مورد توجه طراحان است و اغلب تلاش می‌کنند پلکانی طراحی نمایند که ویلا را زیبا و متفاوت جلوه دهد و صاحبان بنا منظره ای جالب از فضای بیرون را از ارتفاع بیشتری شاهد باشند.

در طراحی ویلای دوبلکس فضای شلوغ و فضای خلوت ساختمان از یکدیگر مجزا می شود. معمولا از طبقه اول به عنوان اتاق نشیمن ، هال و پذیرایی استفاده می شود که با پنجره های بزرگ و قدی نور به داخل خانه می تابد و در طبقه دوم نیز اتاق های خواب ، سرویس های بهداشتی و حمام تعبیه شده است. بسته به نوع متراژ یک اتاق کوچک و سرویس بهداشتی در طبقه اول درنظر می گیرند تا افراد مسن برای بالا رفتن از پله ها دغدغه نداشته باشند.

 

ویلا تریبلکس

چنین ویلا‌هایی دید بهتری را به آن‌هایی که عاشق چشم دوختن به مناظر شمال هستند هدیه می‌دهند. در ویلاهای تریبلکس به دلیل ارتفاع بیشتر می‌توان چشم‌انداز و منظره‌های بیرون را بهتر مشاهده کرد و ساعت‌ها از دیدن دریا و جنگل لذت برد.

طراحی خانه تریبلکس به صورت سه طبقه است. یعنی داخل یک واحد سه طبقه طراحی شده است ، و این سه طبقه با پله به یکدیگر متصل می شود. این ویلا جزء گران ترین ویلاهای شمال می باشد. زیرا متریال های بکار گرفته در آن از سایر سازه ها بیشتر است. اکثر ویلاهای تریبلکس در شمال دارای روف گاردن بی نظیر است و حتی قابلیت اجراهای روف گاردن را دارد. روف گاردن یا همان سقف سبز بر روی تراس یا پشت بام خانه ها ایجاد می شود. با یک ویلای تریبلکس در شمال علاوه بر اینکه چشم انداز بی نظیری به طبیعت خواهید داشت، امکاناتی از قبیل آلاچیق، باربیکیو، مبلمان باغی را هم در اختیار دارید. حتی شما می توانید در آنجا باغچه ی کوچکی را احداث کنید و به کشت محصولات باغی بپردازید.

 

سخن پایانی

آنچه در این مقاله به آن اشاره کردیم، مهم‌ترین و بهترین ویژگی‌های ویلای خوب در شمال بود. اما هر اندازه ویژگی‌های ویلای شما خوب باشد و امکانات کامل را داشته باشند، باز هم لازم دارید که قسمت‌های مختلف ویلا را در هر سال بازرسی کنید و وقت کافی را برای تعمیرات و نگهداری ویلا اختصاص دهید.

‫2.5/5 (2 امتیاز )
‫3.5/5 (2 امتیاز )

آگهی های ویژه

ویلا دوبلکس 250 متری استخر دار و روف دار نور

  • متــــراژ300 متر
  • شهرنور
  • زیر بنـــا250 متر
  • موقعیتجنگلی
2,300,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

خرید ویلا نیم پیلوت 300 متری 3 خواب سند تک برگ

  • متــــراژ300 متر
  • شهرنور
  • زیر بنـــا150 متر
  • موقعیتجنگلی
3,500,000,000 تومان / مبلغ کل
تماس با مشاور

ویلا نما سنگ طرح دوبلکس 250 متری شهرک جنگلی با اصالت

  • متــــراژ۲۵۰ متر
  • شهرچمستان
  • زیر بنـــا۱۵۰ متر
  • موقعیتجنگلی
3,200,000,000 تومان / مبلغ کل
تماس با مشاور

ویلا دوبلکس 260 متری سند دار و شهرکی رویان

  • متــــراژ350 متر
  • شهررویان
  • زیر بنـــا260 متر
  • موقعیتجنگلی
6,500,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

ویلا باغ 700 متری فول فرنیش و استخر دار نوشهر

  • متــــراژ700 متر
  • شهرنوشهر
  • زیر بنـــا300 متر
  • موقعیتجنگلی
9,000,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

خرید ویلا چمستان فلت 90 متری سند دار و شهرکی

  • متــــراژ۱۵۰ متر
  • شهرچمستان
  • زیر بنـــا۹۰ متر
  • موقعیتجنگلی
2,000,000,000 تومان / مبلغ کل
تماس با مشاور

ویلا دوبلکس 200 متری فول فرنیش و سند دار چمستان

  • متــــراژ250 متر
  • شهرچمستان
  • زیر بنـــا200 متر
  • موقعیتجنگلی
1,900,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

خرید دوبلکس مدرن 300 متری 4 خواب سند تکبرگ

  • متــــراژ300 متر
  • شهرچمستان
  • زیر بنـــا200 متر
  • موقعیتجنگلی
3,500,000,000 تومان / مبلغ کل
تماس با مشاور

فروش زمین پلاک 1 جنگل با سند و جواز در امیر آباد

  • متــــراژ۳۵۰ متر
  • شهرچمستان
  • زیر بنـــا۰ متر
  • موقعیتجنگلی
1,000,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور

ویلا دوبلکس مبله شهرکی منطقه جنگلی نور مدارک تکمیل

  • متــــراژ۳۰۰ متر
  • شهرنور
  • زیر بنـــا۲۲۰ متر
  • موقعیتجنگلی
1,800,000,000 تومان / پیش پرداخت
تماس با مشاور